20 september 2015

Remedie tegen de menopauze

Ik zit schijnbaar in de menopauze. Nadat ik daar vorige week over geblogd had was ik een week lang depressief. Omdat dat zo niet door kan gaan heb ik wat internet-recherche gedaan over de menopauze bij de man.
In mijn vertrouwde korte en zakelijke stijl zal ik jullie de oorzaken en de remedie uit de doeken doen:
De mannelijke menopauze wordt veroorzaakt door de teruggang van testosteron. De gevolgen daarvan zijn lusteloosheid, slechte stemming, geen zin in sex, passiviteit.
De remedie is dus je testosteron weer op peil te brengen. Je kunt direkt testosteron van de dokter krijgen maar alleen als aangetoond is dat je een zeer laag niveau daarvan hebt en dan ook nog alleen als je de juiste arts vindt. Niet zo makkelijk dus. Wat kun je nog doen? Een belangrijke methode is simpel, maar je moet erop komen: activiteit. Als je de hele dag lui op de bank ligt dan denkt je lichaam niet dat er behoefte is aan testosteron. Wordt weer actief! Daarvan stijgt de stemming en daar wordt je weer nog actiever van. Een positieve vicieuze cirkel. (Op de bank liggen, slechte stemming, nog minder activiteit is de negatieve vicieuze cirkel). Ik moet toegeven dat ik de laatste tijd teveel lui op de bank heb gelegen.
Dan is er nog een andere manier om je testosteron op peil te houden. Schijnbaar wordt het werkzame deel van testosteron in je lichaam verlaagd doordat het gebonden wordt aan een bepaald eiwit (vraag me niet naar de naam). Een recent onderzoek toonde aan dat brandnetel-wortel dit proces tegengaat. En daar zijn pilletjes voor te krijgen (worden ook aan body-builders verkocht). De pilletjes heb ik al besteld, of het werkt zal ik berichten.
Activiteit werkt trouwens goed, maar daar ben ik vandaag pas mee begonnen, of het op de lange duur werkt kan ik dus nog niet beloven.

5 opmerkingen:

  1. Ik herken het in zoverre dat ik soms de neiging heb meer vrije-tijdsactiviteiten te ontwikkelen gedurende perioden dat ik werk dan tijdens lange perioden van vrije tijd. Die activiteit stimuleert je, als het werk niet te vervelend of frustrerend is althans, want dan zuigt het je energie weg.

    Gelukkig bevind ik me momenteel eindelijk weer eens in een situatie dat ik na mijn werk slechts prettig moe ben en 's ochtends opgewekt er naartoe fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vrije tijd is niet voor iedereen weggelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In elk geval zorgt het ervoor dat je weer wat actiever blogt. ;-)

    Zelf loop ik wat jaren op je voor en denk dat wat je schrijft wel klopt. Zelf moet ik er voor waken dat ht me niet te goed gaat, aangezien ik daar later een soort inzinking door krijg in de vorm dat ik bang ben dat goede te verliezen. Eigenlijk gaat het de laatste decennia goed en viel mijn van slag zijn na het overlijden van m'n oudere zus erg mee. In m'n vakantie merkte ik dat ik alleen stationsbloemenkraampjes moet vermijden. (Ik nam doorgaans een stationsplantje mee als ik m'n zus bezocht.)

    (Ik lees hier wel, maar reageren zal ik niet zo vaak doen aangezien dat niet meer lukt met FireFox en ik niet zo graag Chrome gebruik.)

    BeantwoordenVerwijderen