23 maart 2014

Ontwerpfout in computergames

Sinds ik mijn tablet heb speel ik een aantal computerspelletjes, en daarbij is mij opgevallen dat er vaak een structurele fout in zit.

De spelletjes zijn zo ontworpen dat de eerste levels erg makkelijk zijn, quasi om er in te komen, en dan wordt het langzaam steeds moeilijker. Op een gegeven moment kom je automatisch bij een punt waar je niet meer verder komt. Je kunt dan heel erg je best doen om beter te worden, of hulpmiddelen kopen, maar dat houdt niemand op den duur vol. Ik niet tenminste. Na een tijdje houd ik er dan mee op om het te spelen, omdat er geen lol meer aan is. Dit in tegenstelling tot andere spelletjes zoals bijvoorbeeld kruiswoordraadsels of sudoko, die speel ik al jaren lang op een bepaald niveau en dat gaat dan niet vervelen.


Dit systeem zit in twee van de populairste spelletjes die er momenteel op de markt zijn en die ik allebei speel: Angry Birds (dat speel ik al een paar weken niet meer om de genoemde reden) en Candy Crush (daar ben ik net mee begonnen een paar dagen gelden).




Spelletjes die je online tegen andere levende deelnemers speelt hebben dit probleem uiteraard niet, en die kun je dan ook eindeloos spelen. Een voorbeeld van zo een spel dat in Duitsland erg populair is heet "Quizduell".

 
Ik weet niet of daar een Nederlandse versie van is. Je speelt tegen een andere persoon, het spel bestaat uit multiple-choice quizvragen die je moet beantwoorden. Volgens de statistieken van het spel zijn er in Duitsland 14 miljoen(!) spelers. Het is leuk opgebouwd, ieder spel bestaat uit verschillende rondes van drie vragen, er zijn vragen in verschillende categorieen, na iedere ronde zie je hoe de stand is, een compleet spel bestaat uit ongeveer 8 rondes. Je kunt ook zelf quizvragen insturen, en tijdens het spel kun je met je tegenstander chatten. Mevrouw HiD en ik spelen het samen als team. Als er iemand tegen ons wil spelen, onze spelersnaam is "IlkaBob".

Groeten uit de Zone

1 opmerking:

  1. Kijk hier eens rond, ook een beurzenspelletje. Met de groeten van King Billy. Inloggen lukt niet.

    BeantwoordenVerwijderen