20 december 2011

De uitslag

De uitslag van de prijsvraag is zwaar teleurstellend, er heeft maar een lezer meegedaan. Wat voor conclusies kan ik hier uit trekken: Heb ik teveel opdrachten gegeven voor te weinig resultaat? Heerst er apathie bij het blogger-volk?? Is er een gebrek aan gemeenschapszin??? Zijn jullie saaie luie rotbloggers???? Moet de Molrat eerst weer terugkomen voordat het hier weer leuk en gezellig wordt????? Waren de onderwerpen van de vragen niet interessant genoeg?????? Gooi ik hier niet iedere week mijn ziel op straat ter lering ende vermaak van u allen??????? Kan ik daar niet iets voor terugverlangen????????



Zo, dat is eruit. En dan nu de echte uitslag. De winnaar is ...
...
...
...
...
...
------------ Marjan ! ----------------

Hier nog even de vragen:
1. Hoe oud was de schrijver van het dagboek op het moment dat hij het eerste hoofdstuk opschrijft?
2. Hoe heet de langharig kater met tijgerstrepen van de schrijver van dit blog? Beschrijf zijn karakter (van de kater!) in een zin.
3. Wat is de zin van het leven? (Minder dan 50 woorden)
4. Is Geert Wilders goed of slecht voor Nederland? Leg uit in minder dan 100 woorden. Tussenwegen (niet goed niet slecht) of beide (goed en slecht) zijn niet toegestaan. Je mag hierbij natuurlijk proberen mij stroop om de mond te smeren door het met mij eens te zijn, maar ik zal proberen de kwaliteit van het antwoord te beoordelen en niet de politieke mening.
5. Waarom wil jij dit boek hebben?



Marjan gaf de de volgende antwoorden:

1 - 14 jaar 
Dit is jammer genoeg fout. Op het moment dat hij het opschreef was het 68 jaar geleden, dus hij was 82 jaar.
0 punten

2- TinTin, een Turkse Angora (bonuspunt?)
De naam en het ras (niet gevraagd) zijn goed, maar er werd ook gevraagd naar het karakter (bravoure).
2 punten

3- Elk levend wezen probeert zijn of haar DNA door te geven aan het nageslacht. Wij mensen proberen in ons leven als extra zingevingscomponent ook nog om voor dat nageslacht de aarde een beetje beter, leuker of gezelliger te maken. (39)
3 punten (zelf vind ik het even belangrijk om de aarde voor mezelf leuker te maken)

4-Geert Wilders is goed voor Nederland. Hij zorgt ervoor dat angsten en onvrede in de samenleving binnen onze democratie kunnen worden benoemd en besproken. Waar er een democratische meerderheid is zal een deel van de onvrede wellicht ook aangepakt kunnen worden. Ik vind onze situatie met de PVV beter dan zoals in Duitsland waar het er in de officiele politiek 'netjes' aan toe gaat maar ondergronds van alles broeit, tot moordclubjes aan toe. (72)
Ik ben het er niet mee eens, maar het is een sluitende argumentatie. Daarom 3 punten. (de problemen worden inderdaad bespreekbaar gemaakt, dat was voor Geert Wilders moeilijker. Maar de toon waarop ze besproken worden bevalt mij persoonlijk niet.)

5- Ik wil het boek graag hebben omdat ik het op je log gelezen heb en er erg van onder de indruk was. Minstens twee van mijn kinderen zijn geïnteresseerd in de oorlog. Ik wil ze dit verhaal graag laten lezen. Zo mooi gebundeld op papier raakt het niet snel kwijt en nodigt het uit tot lezen.
3 punten

Plus 5 punten voor de eerste (en enige!!) inzender, maakt in totaal 16 punten.

Gefeliciteerd Marjan, het boekje gaat morgen of overmorgen op de post. (Ik ben bang dat het voor de kerstdagen niet meer aankomt, even afwachten).


Leuk om te weten:

De website www.hongarijevandaag.nl gaat het Dagboek 1942-1945 plaatsen met een doorverwijzing naar dit blog. De redactie stuurde een zeer vriendelijke mail met lovende woorden en het verzoek om plaatsing.

14 opmerkingen:

  1. Joehoe!!
    En dan heb ik het nog bar slecht gedaan ook. De antwoorden lagen duidelijk in je logs. Ik had niet eens goed gelezen. Geen echte overwinning zo zonder tegenstand.

    Overigens heb ik gisteravond, nog voordat ik dit las dus, een dappere poging gedaan om mijn blog weer uit de lappenmand te halen. Het was waarschijnlijk slimmer en eenvoudiger geweest om een nieuw weblog te starten maar ik ben toch wel een beetje gehecht aan mijn archief met al jullie reacties en discussies en zo.
    Ik hoop dat het team van web-log, intussen veranderd in weblog zonder streepje, doorzet tot alles echt werkt. Het is nu bijna precies een jaar geleden dat ik er mee stopte, op een enkele stuiptrekking na.
    Er ligt nog een schrijfopdracht (Cohler, mierenmens), dat wordt het eerste 'echte' blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb je meteen even bezocht en een reactie geplaatst die ik niet terugzie. Misschien de verkeerde lettercode (haal dat er vanaf!) gezet?

    Wij van Hollander-in-Duitsland wensen u van harte geluk en veel plezier met de prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Bob: Omdat ik het na mijn vakantie behoorlijk druk heb gehad, ben ik (nog) niet aan je verhaal over Hongarije begonnen. Meedoen zou dan ook onzin zijn.

    Ik ga het verhaal zeker nog lezen en weet het hier te vinden. Daarbij heb ik nu al een een vraag en misschien is die ergens in de reacties al beantwoord. Die vraag ga ik hier dus nog niet stellen, eerst maar eens flink lezen.

    En Marjan gun ik het boek van harte. Zelf lees ik liever van een beeldscherm.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha, ik had dus toch gelijk want het boekje is hier vanochtend aangekomen terwijl ik het als ik heel erg mijn best had gedaan om de goede antwoorden te vinden nu pas gewonnen zou hebben (misschien) en dan pas na de kerst in huis gehad. En R heeft het na het ontbijt in een keer uitgelezen (ik had het hier al gelezen maar een tweede keer, nu van papier, volgt natuurlijk nog). Dus ik ben een saaie luie rotblogger, dat zeker, en berekenend op de koop toe.;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee veel te weinig opdrachten gegeven. Er is dringend zeer grote behoefte aan met name heel veel schrijfopdrachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Kokey: ??? echt ??? Dat had ik van je geloofd als je aan deze opdracht had meegedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Ximaar: Nog niet een het verhaal gelezen. Ga je schamen! En dan heb je nog niet eens de smoes dat je het druk hebt met je werk.

    Nee hoor, het is geen verplichting. Maar na het enthousiasme over een raadsel dat ik ooit heb opgegeven had ik meer antwoorden verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bloggen moet natuurlijk niet op werken gaan lijken.......Maar als ik het iemand gun dan toch zeker onze Marjan! Zo lief en slim zijn er maar weinig en gastvrij is ze ook nog eens. Daar wil je dan wel een kilomtertje of wat voor omrijden. Verder neem ik aan dat mensen van de digitale pers een recensie-exemplaar krijgen opgestuurd?
    :) Van harte proficiat Molratje en neem niet teveel opdrachten aan. Je bent prima in staat op eigen creatieve benen tre staan hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor een gratis exemplaar had je mee moeten doen, Leo...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een echte redacteur/journalist als ik doet niet mee aan prijsvragen, die wacht tot hij gewoon een exemplaar krijgt om het te kunnen beoordelen en dat te beschrijven. Ik zit juist nun te lezen in de diverse boeken die mij zijn toegestuurd van allerlei kanten, o.a. van publicerende bloggers hoor.....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leo, het verzinnen van onderwerpen is niet het probleem. Ik zit vooral met de techniek. Web-log was simpel en werkte goed. De verhuizing naar Type-pad was een drama maar daar was ik op een gegeven moment aan gewend en overheen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een echte blogger/ prijsvraaguischrijver als ik houd zich aan de spelregels die hij zelf opgesteld heeft...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Bob - Lol
    @Marjan - Wat Weblog.nl nu opstelt is gelijk aan wordpress.com, het is echt redelijk simpel gte doen hoor....zelfs voor iemand met een grote intelligentie en veel creatieve gaven.....Gaat je lukken!

    BeantwoordenVerwijderen