22 augustus 2011

Verschillende soorten sport

We kijken half naar een voetbalwedstrijd tussen het Duitse dames-elftal en een ander land. We zitten 's avonds na het eten in een groepje bij elkaar, de deelnemers aan de Paragliding-cursus. De voetbalwedstrijd is afgelopen, de winnaars juichen en de verliezers zakken op de typische manier in elkaar, zoals wanhopige voetballers dat na een wedstrijd graag doen. Het is alsof de wereld voor ze in elkaar stort, het is tragisch, je zou niet willen ruilen met een prof-voetballer op dat moment.

HiD in de ronde: Bij die sport is er altijd een verliezer. Bij Paragliding niet, daar verliest er niemand.

Korte stilte en dan aarzelende instemming.

13 opmerkingen:

  1. Hee Rob, ik heb een hit uit Genova in Italie! Concentreer je je wel op je werk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is paragliding niet net zoiets als fietsen?
    Bij wedstrijdfietsen heb je altijd maar één winnaar en heel erg veel verliezers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij Paragliding zijn er ook wedstrijden, en daarbij is er inderdaad een winnaar en heel veel verliezers. Maar het gros van de paragliders doen niet aan wedstrijden mee, ze doen het voor het pure genot van de sport. Net als bij windsurfen is het niet nodig om TEGEN iemand te spelen/ varen/ vliegen.
    Andere sporten kun je bijna alleen maar in wedstrijdverband uitoefenen, zoals bijvoorbeeld tennis, squash, voetbal, schaken, enzovoorts.

    Lopen en fietsen (athletiek dus) zitten er een beetje tussenin. Dat kun wel of niet als wedstrijd beoefenen, dat is waarschijnlijk even interessant voor de beoefenaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij ben ik het begrip "funsport" opnieuw aan het uitvinden.

    wikipedia-beschrijving funsport

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij voetbal is het ook niet nodig om een wedstrijd te spelen, je kunt ook 'een balletje trappen' met wisselkiep.
    Je kunt badmintonnen of (camping) shuttelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er is geen zwart en wit, er zijn alleen grijstinten.

    Paragliding: bijna wit
    Windurfen: licht grijs
    Lopen en badminton: gewoon grijs
    Voetbal: donkergrijs
    Squash: bijna zwart

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb lang aan aikido gedaan. Dit is geen sport, want er hoeft niet gewonnen te worden. De technieken zijn die van vechten en zo ziet het er ook uit, maar winnen doen beide ‘tegenstanders’ tegelijk. Je wordt er erg fit van (en verslijt er op termijn je knieën mee).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Overigens is Xiwel nu ook door verdwijning getroffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoe verslijten daar eigenlijk je knieen van? Wordt er zoveel bij heen en weer gesprongen?

    Web-loggers, jullie kunnen hier allemaal tijdelijk komen schuilen. Ik zet alvast koffie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je kunt iets zwart of wit doen:
    hardloopwedstrijd is wit, strandwandeling is zwart;
    voetbalwedstrijd is wit, balletje trappen is zwart;
    wielerwedstrijd is wit, ommetje e-fietsen is zwart;
    paraglidingwedstrijd is wit, ommetje paragliding is zwart.

    Verliezen van de beste uit je wielrenteam is groen, maar verliezen van een renner uit een ander team is rood.
    Verliezen van een trainingspotje is groen, maar verliezen van de streek- of stadsderby is rood.
    Verliezen van de opperchimp op je eigen apenrots is groen, verliezen van een rivaliserende chimpgroep is diep donkerrood, dat zit diep in de genen verankerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Potdomme, is mijn reactie hier ook verdwenen. Zeker ambtshalve verwijderd omdat ik als een niet meer bestaand blogger ondertekend had. En er zat nog wel zo’n leuk filmpje bij. Nog een keer:
    Bij Aikido wordt niet gesprongen, maar op de knieën ‘gelopen’ (shikko). http://www.youtube.com/watch?v=zvqYWum5Vl4
    Maar ik mag Aikido misschien niet de schuld geven van mijn versleten knie(ën). Het kan ook aan rücksichtslos fietsen liggen, en vooral: aan mijn wat scheve bouw, waardoor mijn ene knie eerder op was dan de andere.

    Emigrant

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh ja, dat ziet er niet zo best uit voor de knieen. Ik krijg al pijn in mijn knieen als ik gewoon op mijn knieen ga zitten. Aikido is dus niet geschikt voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Maar het is zo lekker ... . Ik mis het nog steeds.

    Emigrant

    BeantwoordenVerwijderen