3 november 2010

Ein König für Deutschland - De Koningsmaffia - A. Eschbach in Erfurt



Het hart bonsde in mijn keel. Ik was al eerder op bijeenkomsten geweest in Duitsland, lezingen of fora, waar na afloop vragen gesteld mogen worden door het publiek. Als een Duitser een vraag stelt dan doet hij dat pas als hij zeker weet dat het een intelligente vraag is, waaruit blijkt dat hij zich heeft verdiept in het onderwerp en er verstand van heeft. De vraag moet goed geformuleerd zijn, en hij moet minstens twee of drie moeilijke woorden bevatten. Op het moment dat de vraag gesteld wordt, voel je hoe de vraagsteller wordt beoordeeld door de rest van het publiek. Door deze vraagstellings-drempel monden de vragen soms uit in een tentoonspreiding van eigen kennis of in ieder geval een poging daartoe, of om het simpel te zeggen: het wordt dan een beetje truttig.

Ik had al eens met een vraag op mijn lippen gezeten in een forum waar het ging om psychologische problemen, maar die vraag dan weer ingeslikt omdat ik niet over de drempel durfde, wetende dat ik de strenge vraagstellings-toelatingseisen niet zou kunnen vervullen. Maar nu was ik alleen, niemand die ik kende was in de zaal waarbij ik een flater zou kunnen slaan, en ik wilde het werkelijk graag weten.

HiD: "Er is werkelijk iemand in de USA geweest die beweert dat hij de software heeft geschreven om stemcomputers te manipuleren voor de presidentsverkiezingen in de USA in 2000, zoals u ook in uw boek aangeeft. Daar u gerechercheerd heeft, wil ik graag weten, denkt u dat daar waarheid in zit? Zijn de verkiezingen waarbij George W. Bush zo krap heeft gewonnen gemanipuleerd geweest, wat is uw eigen mening daarover?"

Gemompel en gelach in het publiek, een besmuikte glimlach van de schrijver, en -hoe kan het ook anders- een ontwijkend antwoord:

Andreas Eschbach: "Er heeft inderdaad iemand voor de rechter onder ede verklaard een dergelijk software te hebben geschreven als prototype. Er zijn toen bij die verkiezingen zeer veel onregelmatigheden geweest die veroorzaakt zouden kunnen zijn door manipulatie. Ik kan me zelfs voorstellen dat beide partijen gemanipuleerd hebben. Ik weet het niet, het was in ieder geval een inspiratie voor dit boek. In de daaropvolgende verkiezingen vier jaar later heeft George W. Bush weer gewonnen, en deze keer met een ruime meerderheid. Wat mij meer zorgen baart dan de mogelijkheid dat deze verkiezingen gemanipuleerd zijn, is de mogelijkheid dat er echt zoveel Amerikanen zijn die voor hem gestemd hebben." Instemmend gelach vanuit het publiek.


Op de foto's: Niet het boek dat vanavond besproken werd, maar het nieuwste dat net uit is (Black Out), met een handtekening van de meester.

En dit is Andreas Eschbach, voor de nieuwkomers en de vergeetachtigen onder ons.

9 opmerkingen:

  1. Als je zo doorgaat dan vraagt over een tijdje Eschbach om jouw handtekening. Ik vind het trouwens een handtekening van niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ja, so weit wird es noch kommen! [= Uitdruk van sarcasme in Duitsland]

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eschbach was een beetje nerveus en verlegen. Hij heeft duidelijk ervaring met lezingen en leest ook heel goed voor (dat is ook een kunst), maar echt losjes is hij niet voor publiek. Hij heeft een uur gelezen, een half uur vragen beantwoord, en daarna boeken gesigneerd.

    Tijdens de vragenronde gingen nog minstens 4 andere vragen door mijn hoofd, maar ik wilde niet steeds dezelfde zijn die een vraag stelt. Eentje hab ik er dan toch nog gedaan: of het boek ook in de USA verschenen is, en of het daar veel stof heeft doen opwaaien.

    Nee, het is heel moeilijk om een boek op de Amerikaande markt te krijgen. Daar verschijnen per jaar 100.000 origineel engelstalige boeken, dan ongeveer 400 boeken uit de rest van de wereld die in het Engels vertaald zijn, waarvan de helft non-fiction. Van Eschbach is tot nog toe slechts een boek in het Engels vertaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen idee wie deze meneer is. Maar ik maak uit jouw verhaal op dat hij een soort goeroe is in zijn vakgebied zoals ik in het mijne??? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Bob - Ik beschrijf mijzelf elke dag hoor....:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb nog nooit van deze schrijver gehoord. Maar na het lezen van je logje over hem ben ik wel heel nieuwsgierig naar hem geworden. Hij staat inmiddels op mijn nog te lezen lijstje. Dank voor de tip. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En van hier ook een prettig weekend. Ik ga nu mijn auto ophalen met zijn nieuwe LPG-installatie. Zo heb ik weer een ferme bijdrage geleverd aan de lokale economie. Geld moet rollen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Bob - Dat deed ik vrijdag ook, maar dan middels een verjonging van het wagenpark. Een nieuw werkpaard dat nu als bromtol door het leven gaat. Na acht jaar en twee ton op de klok was het tijd voor vernieuwing...

    BeantwoordenVerwijderen