5 juli 2010

Fietsvakantie Elberadweg 6 - Tangermünde

Het laatste bericht van deze vakantie. Met excuses voor het geval het een beetje haastig in elkaar geflanst wordt, ik ben namelijk alweer op vakantie.

Stilleven nr. 10 toont het aanzicht van Tangermuende (Nederlands toetsenbord hier zonder de Duitse letters met Umlaut). Dit is het laatste station van onze reis. Vandaag is het zonnig en heel erg warm. Niet benauwd, zoals het snel in Nederland wordt, maar gewoon droog en heet  boven de dertig graden. Zolang als je fietst heb je nog wat afkoeling door de rijwind, maar als je door de stad gaat wandelen, dan houd ik dat persoonlijk niet zo lang vol.

... foto 74 ...


We dumpen eerst de bagage in ons pension, en gaan dan Tangermuende bekijken. Van meerdere mensen hebben we gehoord dat het heel mooi moet zijn. En dat klopt wel. Het doet een beetje denken aan een kleine havenplaats in Noord-Holland. Hier komen we de plaats binnen bij een soort stadspoort waar we de fietsen neerzetten om te voet verder te gaan.


     ... foto 75 ...

Veel mensen in Oost-Duitsland vinden het jammer dat na de Wende radikaal alles wat uit  het Oosten kwam in het verdomhoekje gezet werd. Dat heeft na een aantal jaren geleid tot een soort nostalgie naar oude produkten uit deze omgeving, deze nostalgie wordt ook wel Ostalgie genoemd. Een uiting daarvan is dat er nu speciale winkels zijn, die zulke nostalgische produkten verkopen, hier zie je er een.



     ... foto 76 ...

En weer komt er een kolonne oldtimers langs, deze keer zijn het er maar een handje vol. Daar ik nu te voet ben en het al een keer bewonderd heb, heb ik nu wel tijd om een foto te maken.


      ... foto 77 ...

Zomaar een grappig gebouw in Tangermuende.


      ... foto 78 ...

Deze weg is half straat en half tunnel. Hij voert richting haven, waar een bordje staat dat dit iets heel bijzonders is. Nou ja, vooruit dan maar. Links van de plek waar ik deze foto maak, is een cafe-restaurant in een oud schoolgebouw, waar ze in een paar lokaaltjes nog alle oude schoolmeubels hebben laten staan. Je kunt dus quasi je koffie in een museum drinken.

      ... foto 79 ...

Een van de weinige redenen waarom ik graag kerken bezoek is dat ze afkoeling bieden op een hete dag, heerlijk koel. We gaan naar binnen, er is ook een kleine kunsttentoonstelling. Buiten naast de kerk wordt een musical opgevoerd door de plaatselijke jeugd, de muziek klinkt best aardig. Stiekem neem ik door een zijdeur van de kerk een kijkje. Alle stoelen zijn bezet, maar ik heb bijna het beste uitzicht op het podium.


      ... foto 80 ...


Het pension is uit de kunst. Behalve de kamers is er een reusachtige tuin die we kunnen gebruiken om in te zitten, en een vrij groot dakterras. 's Avonds zitten we op het terras, spelen canasta (wat A. me weer moet uitliggen, wat ik desondanks met beginnersgeluk win), en drinken wijn die de pensionhoudster ons gratis aanbiedt. Mevrouw HID is zeer gecharmeerd van de Cocker  Spaniel die dezelfde naam draagt als het pension, namelijk "Liberty".

      ... foto 81 ...

Ja jongens en meisjes, dit was het dan. Bedankt voor het kijken en lezen. Voor mij was het een leuke nieuwe ervaring om mijn vakantie zo opnieuw te beleven, ik ben helemaal blij.Maar dat ligt er natuurlijk ook aan dat ik alweer op vakantie ben en dat we al twee dagen redelijk goed kunnen windsurfen.

7 opmerkingen:

  1. Tangermünde is zeker een fraai ministadje. Zelf kwam ik er midden op de dag langs, maar anders had ik er zeker werk van gemaakt om daar een overnachtingsplek te vinden.

    Op die dag heb ik in Burg overnacht. Dat is veel minder touristisch, maar het was ook aardig om te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bob, het hondje op foto 81 is volgens mij geen Cocker Spaniel maar één of andere terrier.
    Hoe dan ook. Sterkte/plezier vanavond, oh het is al begonnen. ....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nederland met twee doelpunten die uit het niets leken te komen naar de finale. Duitsland abgekackt tegen een fenomenaal Spanje. Nederland tegen Spanje, als ik er geld om moest wedden, dan zette ik op Spanje.

    @Marjan: Van honden heb ik geen verstand, waarschijnlijk heb je gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die door jou genoemde Ostalgie merkte ik al op in 1999 toen ik door de voormalige DDR reisde. IK kon het bijna niet geloven dat het bestond. Elders in het vmlge Oostblok kom je dat toch wat minder tegen. Kennelijk was die DDR voor veel Oost-Duitsers ook wel weer beschermend qua gevoel. Weer een mooie aanvulling op je erg interessante reisverslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die Oktopus gaat ook voor Spanje las ik net. Ik weet het niet. Onze jongens hebben Jolanthe en magische polsbandjes en maken soms 'uit het niets' ineens een doelpunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In de Telegraaf heb ik ook gelezen dat speciaal voor het Nederlands elftal de kapper langs is geweest. MMja, als ze het daarvan moeten hebben..

    Wie is de Oktopus?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, nu heb ik de inktvis gezien. Zie je wel!

    Wat zal ik zeggen. De voetbalgekte in Nederland doet het Nederlands elftal volgens mij geen goed. Ik heb geen verstand van voetbal, maar ik heb Spanje een keer zien spelen; daar kan geen ploeg tegenop.

    Desalniettemin: HUP HOLLAND!!

    BeantwoordenVerwijderen