27 november 2009

Stromberg 2, citaten

Gisteravond de laatste aflevering van de vierde serie Stromberg gekeken. Je weet wel, van die kantoorhumor.

Stromberg is uniek. In de serie zijn er geen helden, niemand is goed, aan het einde van de serie is er niemand die je echt sympathiek vind. Er zijn meelopers, veel mensen zonder ruggegraat, mensen die populair doen, hielenlikkers. Er zijn een of twee mensen die op een eerlijke manier proberen carriere te maken, maar die worden zo gefrustreerd door de Machiavelliaanse capriolen van Stromberg dat ze op het einde huilend in elkaar storten, ziek worden of zelfs sterven. Stromberg zelf is de hoofdpersoon. Hij is een gewetenloze gevoelloze machtswellusteling die alleen maar afgeremd wordt door zijn eigen taktloosheid en onhandigheid. Je hebt beurtelings sympathie voor hem en dan weer afschuw. Wat een ontzettende klootzak kan die man zijn, en toch leef je met hem mee als zijn zoveelste plannetje mislukt. Hij borrelt van de ideeen, laat zich door bijna niets uit het veld slaan, en voor elke hemeltergende pijnlijkheid heeft hij wel een passende opmerking paraat.

Eigenlijk moet je het gezien hebben, maar om toch een indruk te krijgen geef ik hier een paar citaten weer, alle door Stromberg zelf gesproken:


Als Chef ist Sensibilität sehr wichtig. Gerade mit anders geschlechtigen Mitarbeitern. Zum Beispiel Frauen.
Als chef moet je heel gevoelig zijn. Vooral met anders geslachtige medewerkers. Bijvoorbeeld vrouwen.

Büro ist wie... Achterbahn fahren, ein ständiges auf und ab. Wenn man das 8 Stunden machen muss, TÄGLICH, dann kotzt man irgendwann.
Kantoor is net als in de achtbaan, de hele tijd op en neer. Als je dat 8 uur moet doen, IEDERE DAG, dan ga je op een geven moment over je nek.

Wenn du dir die Butter vom Brot nehmen lässt, hast du irgendwann nicht mal mehr das Brot.
Als je de kaas van het brood laat eten, dan heb je op een gegeven moment geeneens geen brood meer.

...Da kommt direkt der Betriebsrat. Deshalb geht in Deutschland auch nichts voran. Wenn hier der Chef einmal furzt, fordert der Betriebsrat gleich ne Lärmschutzwand ...
...Dan heb je meteen de ondernemingsraad aan je broek. Daarom gaat het in Duitsland ook niet vooruit. Als de chef hier een scheet laat, dan eist de ondernemingsraad meteen een geluidswal...

Frauen sind wie Zahnbürsten, nützlich, wichtig, und so weiter, aber man
sollte ein und dieselbe nicht zu lange haben.
Vrouwen zijn net als tandenborstels, nuttig, belangrijk en zo, maar je moet op tijd zorgen dat je een nieuwe krijgt.

Wenn die Dir blöde kommen, dann muss Du denen NOCH blöder kommen. Sonst hängs'e ja irgendwann da wie Jesus am Karfreitag.
Als ze bijdehand gaan doen, dan moet je zelf NOG bijdehander zijn. Anders hang je er op een gegeven moment net als Jesus bij op Goede Vrijdag.

Ich bin ein sehr geselliger Typ, aber nicht immer zwingend mit anderen Leuten.
Ik ben een heel gezellig type, maar dat hoeft niet perse met andere mensen te zijn.

Ja erst hat er rumgezickt wie der Papst im Puff, aber letztlich hat er doch noch zugesagt.
Nou ja, eerst deed hij zo moeilijk als de paus in een bordeel, maar uiteindelijk heeft hij toch nog ingestemd.

Als Chef musst du gegen Überraschungen imprägniert sein.
Als chef moet je tegen verrassingen geimpregneerd zijn.

Eine Abmahnung ist gar nichts. Mit einem Messer im Rücken geh ich noch lang nicht ins Grab.
Een officiele waarschuwing stelt niets voor. Zelf met een mes in mijn rug stap ik nog lang niet in mijn graf.

Karriere ist wie Tour de France: Entweder du fährst mit Schweineblut oder mit Windschatten - immer so knapp hinterm Arsch vom Vordermann.
Carriere is net als de Tour de France: Ofwel rij je met varkensbloed, of in de windluwte - en de hele tijd vlak achter de kont van diegene die voor je rijdt.

Ich bin eine Mischung aus jung und erfahren, so etwas findet man sonst ja nur auf dem Straßenstrich.
Ik ben een mengeling van jong en ervaren, dat vind je normaalgesproken alleen in de tippelzone.

Ich bin für klare Hierarchien. Gott hat ja auch nicht zu Moses gesagt: 'Hier Moses, ich hab da mal was aufgeschrieben, was mir nicht so gut gefällt. Falls du Lust hast, schau doch da mal drüber.' Nein, da hieß es: Zack, 10 Gebote! Und wer nicht pariert kommt in die Hölle. Bums, aus, Nikolaus.
Ik ben een voorstander van duidelijke hierarchieen. God zei toch ook niet tegen Mozes: 'Hier Moses, ik heb even wat opgeschreven, maar ik ben er nog niet helemaal tevreden mee. Kun je het even bekijken en opmerkingen erover maken, als je zin hebt?' Nee dat ging anders. Tjakka, 10 geboden! En wie het er niet mee eens is, die gaat naar de hel. Klaar is Kees.

Deshalb läuft das bei den Chinesen auch so gut, wenn da einer gegen den Chef muckt dann erschießt der den einfach... Hier brauchse ja schon 2 Jahre um nen Waffenschein zu bekommen.
Daarom loopt dat bij die Chinesen ook zo lekker, als er daar eentje in opstand komt tegen zijn chef, dan schiet die hem gewoon neer... Hier heb je alleen al 2 jaar nodig om een wapenvergunning te krijgen.

Arbeiten ist wie Sex in der Ehe - am Anfang ist man noch bis in die Haarspitzen motiviert, doch nach 'ner Weile ist man froh, wenn es endlich vorbei ist.
Werken is net als sex in het huwelijk - in het begin ben je nog tot in de puntjes gemotiveerd, maar na een tijdje ben je alleen nog maar blij als het voorbij is.

En de uitsmijter:
Beliebtheit ist ja auch überschätzt, als Chef kannst du gar nicht immer beliebt sein, ausgeschlossen, zumindest nicht zu Lebzeiten.. Jesus, zum Beispiel, wo jetzt alle sagen: Jaa, natürlich, das war einer… damals bei den einfachen Leuten, war er ja eben nicht beliebt..deswegen isser ja ans Kreuz..äh gekommen … Insofern finde ich das überhaupt nicht problematisch wenn ich hier tempo.. temporär mal der Buhmann bin..ja…
Populariteit wordt immers ook overschat, als chef kun je niet altijd populair zijn, uitgesloten, tenminste niet zolang je nog leeft. Jesus, bijvoorbeeld, achteraf zegt iedereen: Jaa, natuurlijk, toffe peer.. maar toendestijds, bij het gewone volk, was ie dus helemaal niet zo populair.. daarom hebben ze hem immers aan het kruis... eeh opgehangen. Dus daarom zit ik er helemaal niet mee dat ik hier tijdelijk de boeman ben..ja

4 opmerkingen:

  1. Ik ben steeds meer gaan internetten omdat er nooit iets leuks is op televisie en nu lees ik op internet dat er toch wel leuke dingen te zien zijn, zelfs in Duitsland.
    Leuke citaten en dank voor de vertaling. Heb je met een opschrijfboekje op schoot gezeten?

    Ik mag die Stromberg wel. Ik werk niet op een kantoor maar ben wel de baas en ik voel met hem mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee hoor, ik heb natuurlijk het internet geraadpleegd.

    De leukste heb ik eruitgezocht, het intro en de vertalingen zijn van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Patrick van Willigen13 december 2009 om 23:29

    Ik een echte Fan van de Engelse The Office, ik ben toen overgestapt naar de Amerikaanse versie en ben nu halverwege het 1e seizoen van Stromberg. Die Christoph Maria Herbst is echt geweldig, net zo goed als Gervais, Wat een komisch talent!!! Bedankt voor deze bijdrage!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Patrick: The office kende ik nog helemaal niet. Heb net een paar stukjes gekeken op youtube, de sfeer lijkt heel erg op die bij Stromberg.

    BeantwoordenVerwijderen