12 juni 2009

De mythe van het passieve roken

Vroeger vond niemand dat sigarettenrook stonk. Ook de niet-rokers niet. Ikzelf ook niet. De geur van sigarettenrook associeerde ik met gezelligheid, en dus vond ik het een aangename geur. Nu door de pers het fenomeen passief roken in ieders bewustzijn is gebrand, en de mensen dus negatieve associates met sigarettenrook hebben, vinden opvallend veel mensen opeens dat rook stinkt. Suggestie.

Rook is lekker. Passief roken is veel minder gevaarlijk dan altijd wordt gesuggereerd. Medisch gezien is het roken van minder dan 5 sigaretten verwaarloosbaar, want dat ligt in dezelfde orde van groote als belasting door de buitenlucht. Bij passief roken moet je al heel erg je best doen om het equivalent van 1 ‘echt’ gerookte sigaret te inhaleren.

Metingen met behulp van Cotinin, een afbraakprodukt van nicotine in het bloed, geven aan dat passieve rokers 1/1000 van de hoevelheid nicotine opnemen die een roker opneemt. Bij horeca-personeel stijgt dat tot ongeveer 1/50. Dat komt dus ongeveer overeen met het roken van een halve echte sigaret.

Met uitzondering van ongeboren babys die met hun moeder meeroken en asthmalijders geldt dus:

Passief roken = Schall und Rauch

28 opmerkingen:

  1. Jij rookt zeker nog? (Omdat je het roken zo verdedigt...)
    Ik heb zelf 35 jaar gerookt, nu al bijna 2 jaar niet meer, en geloof me: ik weet nu dat rokers stinken. Ik ruik ze op een afstand, kan er zelfs misselijk van worden. Rook die uitgeblazen wordt, stinkt ook, maar niet in zo erg als de rokers zelf.
    Zelfs een halve sigaret is veel als je er géén wilt roken. Het is bewezen dat roken kankerverwekkend is, dus waarom zou je die halve sigaret dan accepteren? Omdat een paar verstokte (verslaafde) rokers niet willen stoppen? Toegegeven, het kost even moeite om te stoppen, maar het is te doen. Gewoon cold turkey. Pas dan begrijp je dat je al die jaren een hele domme verslaving hebt gehad: een die geld kost en bovendien je gezondheid aan tast! Dan begrijp je ook dat je het toen 'lekker' noemde, maar in feite is het niets meer dan een verslaving...

    Sorry voor deze felle en lange reactie, maar kom niet aan met excuses om te blijven roken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hoor Bob, honden zijn lief dus de geur van hondenpoep roept warme gevoelens op.

    Mijn vader rookte en ik vond het als klein kind al vies, lang voordat ik wist dat roken ongezond is. De associatie met gezellig heb ik nooit gehad.
    Ik heb restaurants en café's en feestjes tot het rookverbod zoveel mogelijk gemeden. Misschien ben ik wel een asociale mensenhater geworden om niet tussen de rokers te hoeven zitten.

    Mijn man rookte tot twee jaar geleden en dat was een voortdurende bron van ergernis en discussies in onze relatie. Nu is hij ex-roker en heeft hij meer last van de stank dan de ergste niet-roker maar dat schijnt normaal te zijn.

    Ik moet je in één ding helaas gelijk geven. De kans dat ik aan het meeroken dood ga is niet zo erg.
    Wel een prikkelend blog, bijna net zo prikkelend als sigarettenrook.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Gonda: Het enig waar ik je gelijk in geef is dat je sigarettenrook ontzettend snel ruikt in een omgeving waar tot dan toe niet gerookt wordt. Als dan iemand een sigaret opsteekt, al is het 20 meter verderop, dan ruik je het meteen. Of het stinkt, dat is een ander verhaal. Waarom vond je het niet stinken toen je nog rookte, en nu opeens wel?

    Er is zoveel dat meer kankerverwekkend is dan meeroken. In de zon zitten, aangebrand eten, een hele hoop voedingsmiddelen waar je het nu nog niet van weet maar waarvan het in de toekomst ontdekt gaat worden, zoals de zoetstof Aspartam http://www.freenet.de/freenet/fit_und_gesund/ernaehrung/suessigkeiten/suessstoff/index.html.

    Ik rook inderdaad, maar ik zoek geen excuses om te blijven roken. Ik wil niet stoppen. Gelukkig rookt mijn vriendin ook, we roken allebei matig (1-5 sigaretten per dag).

    De niet-rokerij en de anti-meerook campagne is een hype die overgewaaid is uit Amerika. Natuurlijk is roken ongezond, en natuurlijk zijn de tabakfabrikanten crimineel bezig geweest, maar nu slaan we met zijn allen door naar het andere uiterste en de heilige boontjes vieren hoogtij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Marjan: Het zijn inderdaad vaak de ex-rokers die zich het meeste storen aan rook. Allemaal psychologisch. Ze hebben zichzelf zolang ingeprent dat het slecht is, ze hebben jarenlang een slecht geweten aangekweekt zodat ze genoeg motivatie hadden om te stoppen, en als dan andere mensen ongegeneerd doorgaan met hun ongezonde genot, dan is dat natuurlijk erg vervelend.

    Met mate roken is goed voor de geestelijke gezondheid. Het ontspant, het helpt tegen stress, rokers onder elkaar verbind een speciale band.

    Waarom jij als kind al sigarettenrook vies vond, kan ik niet verklaren. Waarschijnlijk een genetisch mutatie...

    Waarom probeer je het niet gewoon eens zelf. En denk eraan: de eerste smaakt nooit. Je moet een beetje doorzetten. En heel belangrijk: over de longen roken, anders heb je er nog niets aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat beweer ik ook al jaren, dat aspartaam later kankerverwekkend zal blijken. Toch drink ik cola light als ik bij Mc Donalds ben.

    Als studente heb ik wel eens geprobeerd om een joint te roken. Lukte niet. Zelfs waterpijp vond ik een drama.

    Ik neem me wel al heel lang voor om mezelf eens vol te plakken met nicotinepleisters. Gewoon om te kijken wat er gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zijn rokers toch altijd origineel met hun uitvluchten.

    Feit: Sinds ik Bij mijn rokende vriend in Berlijn woon (okt. 2005) rook ik gezellig idere dag passief met hem mee. sindsdien hoest ik me 's morgens een ongeluk. Dat was niet zo toen ik nog in Nederland in een niet-rokers huishouden woonde. Hoezo passief meeroken is niet schadelijk?

    En om te kunnen ontspannen en de stress kwijt te raken zijn er ook wel andere gezondere oplossingen.
    Sex is altijd nog een hel goed middel om stress kwijt te raken, om te ontspannen vind ik het heerlijk om met met mijn kater lekker te friemelen en te knuffelen, een lekker stukje fietsen of op mijn balkonnetje zitten is ook heerlijk om te ontspannen, zo kan ik nog wel een tijd je doorgaan.

    Voor huisdieren is passief meeroken trouwens nog veel schadelijker als voor mensen. Ze hebben veel meer kans om kanker te krijgen als huisdieren die bij niet-rokers wonen. Niet alleen ademen de huisdieren de schadelijke stoffen in, ze krijgen het ook binnen als ze zichzelf wassen. De schadelijke stoffen komen ook in de vacht terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn vader rookte vroeger pijp (en sigaren en sigaretten). Nu nog word ik helemaal week van zoet en kruidig pijptabak. Mijn vroegere advocaat rookte pijp; ik was het liefst bij hem op schoot gaan zitten, vanwege de associatie met mijn vader. Op het strand heb ik eens exact in het spoor van een pijproker gelopen, die ik nog net niet op de hielen trapte.

    Bob, het beeld dat ik van je heb, strookt totaal niet met dat van een (matige) roker.

    Mijn virtuele relatie met jou is een beetje bekoeld, nadat je laatst bij Marjan zo onaardig deed over mijn vriendin Hassnae. Zij verdient wel wat meer support, helemaal nu ze her en der voor 'moslimhoer' wordt uitgemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Somsheb jij theorieën, Bob, niet te volgen. Of wel te volgen, maar dan krijgen ze een bijzondere kwalificatie. De VARA zendt vanaf 24 juni een serie uit. Mad men, heet die. Het gaat over reclamemensen en tabak. Het eerste deel kun je alvast op internet bekijken. Of de rest ook op internet komt, weet ik niet. Kijk maar eens hier http://omroep.vara.nl/Mad-Men.4513.0.html

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit verhaal is gebaseerd op nicotine. Gemakshalve neem ik direct aan dat het klopt. Mijn probleem bij roken is echter het fijnstof en mogelijk teer. De laatste decennia is het teergehalte in cigaretten flink afgenomen, dus dat zal ook niet meetbaar schade of ellende veroorzaken bij (mee)rokers.

    Blijft over fijnstof. Ik denk dat daar het echte probleem zit, waarbij kant en klare sigaretten mogelijk het ergste zijn door hun dikkere floei. Shag wat minder (dunnere floei) en pijp (geen floei) het minst. De ellende hierbij is dat de sigarettenroker, die de meeste fijnstof uitstoot, er zelf minder last van heeft door het filter. (Die filters heb ik immer aso gevonden daar zij aan de verkeerde kant zitten. :-)

    Ik heb een zuster met cara en die heeft erg veel last van rokers, maar kan ook niet bij een houtvuur of BBQ. In haar geval heeft het dus niet echt te maken met de tabak en waarschijnlijk alles met de fijnstof in de vorm van asdeeltjes die door de lucht zweven. Is het wat om daar eens een onderzoek op te richten?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Wampie: Ik wilde de discussie over Hassnae Bouazza bij Marjan niet uitdiepen, omdat ik het in principe ook goed vind wat ze doet. Het is dan een beetje raar om in een discussie allerlei argumenten te bedenken waarom ze overgewaardeerd wordt. Ik probeer het desondanks voor jou nog een keer: Het klopt helemaal dat ze over belangrijke en aktuele dingen schrijft. Het feit dat ze over de Islam schrijft (en die verdedigt)heeft gewoon meer impact omdat ze zelf moslim is, en ook omdat ze een vrouw is, omdat vrouwen in de traditionele Islam, net als in het traditionele Christendom overigens, een achtergestelde positie hebben. Tel daarbij op dat ze jong en attraktief is, waardoor ze meer kijkers trekt in praatprogramma's op de televisie, en je hebt de ideale ingredienten voor een goede marktwaarde, zoals Peter het noemt. Mijn kritiek richt zich op de schrijfstijl. De schrijfstijl is 'gewoon', niet uitzonderlijk, het zijn de onderwerpen plus de genoemde ingredienten die het uitzonderlijke succes volgens mij verklaren.

    Ik ben niet jaloers, ik ben blij dat ze doet wat ze doet, maar daarom is het nog niet verboden kritisische kanttekeningen te plaatsen.

    Zijn jullie persoonlijke vriendinnen, of bedoel je meer dat je een fan bent?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Vedat: Het verhaal over Cotinin is geen theorie, maar feitelijk vastgesteld. Dat een bepaalde geur positieve of negatieve associaties oproept afhankelijk van de omstandigheden die je beleefde toen je de geur voor de eerste keer waarnam, is ook geen theorie maar een feit. De pijprook-gevoelens van Wampie zijn daarvan een mooi voorbeeld; dank je Wampie. Het feit dat minder dan 5 sigaretten per dag verwaarloosbaar zijn heeft iemand mij verteld die het van zijn arts gehoord had.

    Dat er nu meer mensen zijn dan vroeger die vinden dat sigarettenrook stinkt is inderdaad een theorie, maar wel een die op mijn persoonlijke ervaringen baseert. Ik ontmoet tegenwoordig veel meer mensen die vinden dat het stinkt dan vroeger.

    Ik ben er oprecht van overtuigd dat de tegenwoordige algemene houding over meeroken een hysterische hype is, vergelijkbaar met de gekke-koeien-ziekte, de Mexicaanse griep (die niet ernstiger is dan een gewone griep), de angst voor vliegtuigongelukken, en de angst voor terrorisme.

    Ik heb het verhaal natuurlijk enigszins aangescherpt om mijn standpunt te verduidelijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Liekie: Dat een roker vaak moet hoesten, ligt eraan dat de haartjes op je slijmvliezen uit de verdoving 'ontwaken' die door het roken ontstaat. Bij iemand die zelf rookt ontstaat dit fenomeen ongeveer anderhalf uur na de laatste sigaret die hij gerookt heeft. De schade die een roker daarvan ondervindt, is dat hij gedurende die 'verdovingstijd' minder weerstand heeft tegen bacillen die via de ademwegen naar binnen komen. Pas als een roker zoveel rookt, dat tussen twee sigaretten altijd minder dan anderhalf uur liggen, ontstaat het fenomeen ochtendhoesten. Ik zelf heb er bijvoorbeeld geen last van. Rookt je vriend zoveel? Dan is het natuurlijk ook aan te raden meer door te luchten.

    Het meeroken is natuurlijk erger naarmate de ruimte kleiner is, de ventilatie slechter, en het aantal gerookte sigaretten groter. Ik wil ook niet in een klein bureau werken samen met drie mensen die de hele dag roken. Maar als je 's avonds naar een cafe gaat waar geventileerd wordt en daar roken een paar mensen, krijg je daar als niet-roker echt geen longkanker van.

    Wat je zegt over huisdieren is interessant, vooral bij katten die zichzelf altijd schoonlikken. Heb je daar iets over gelezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Xiwel: Er zijn veel studies over de gevaren/ ongevaarlijkheid van meeroken. Enkele daarvan worden ondersteund door de tabaksindustrie. Er is zelfs een studie die bewijst dat meeroken goed is voor de gezondheid, echt waar! De studie over Cotinine schijnt wel objectief te zijn, die wordt namelijk niet door de tabaksindustrie betaald.

    Veel mensen nemen de houding aan 'ik neem het zekere voor het onzekere'. Kunnen ze doen. Wat mij zo ergert is de hysterie en de dominees-mentaliteit. Vandaar.

    Een soortgelijk stukje heb ik nog in gedachten over de klimaatverandering, waarvan 'wetenschappelijk' is bewezen dat die door mensen wordt veroorzaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Liekie nr 2:
    [Wat zijn rokers toch altijd origineel met hun uitvluchten.]
    Wat maar weer bewijst dat roken goed is voor de creativiteit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Veadt nr 2: Ik kon de uitzending niet zien, maar ik ken bijvoorbeeld het boek 'Thank you for smoking' van Christopher Buckley (de voormalige toespraak-schrijver van Bush-senior), een heerlijke parodie op een succesvolle tabakslobbyist. Dus ik denk dat ik wel ongeveer weet waar het over gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha Bob,

    Bedankt voor je toelichting. Ik ben bevriend met Hassnae (en Peter)in het echte leven. Sinds zij een stel zijn, al weer een paar jaar, is het schokkend om de pissebedden onder de stenen vandaan te zien komen. Reageerders die zich wentelen in het gerucht dat hij zijn gezin in de steek heeft gelaten -- het tegendeel is het geval, maar het gaat hen bovendien geen ruk aan. 'Bevriende' kunstenaars voor wie Peter sinds het allereerste begin zijn nek heeft uitgestoken, maar die hem laten vallen als een baksteen. Vandaar mijn overgevoeligheid.

    Peter is iemand die nog geen kruimeltje hypocrisie kent. Dat komt hem duur te staan, al heeft hij aan Frontaal Naakt ook (echte) vrienden en bewonderaars te danken. Dat geldt ook voor Hassnae.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Roken is een meervoudig probleem. Dat van mijn zuster met cara is een overlast die vaak voor komt. Er zijn nogal wat mensen (10 - 15%) met luchtwegproblemen.

    Zelf heb ik een paar weken per jaar bronchitis, maar ik heb weinig last van rokers. Dwz de ergste hinder heb ik van de gele gouloises en die worden hier vrijwel niet gerookt. Daarna zware shag en dat aantal is ook erg beperkt.

    Mijn grootste ergernis met roken is de vervuiling door filters. Er is een groep die die dingen overal laat vallen, zoals tussen de dennennaalden in de Schoorlse duinen. Ze breken niet af en weghalen is door de naalden ontzettend lastig.

    Als het om de verharding van voor- en tegen gaat, dan denk ik dat oostelijk Duitsland daarin een jaar of 5 achter loopt op NL. Door alle berichten is er een deel dat weinig rookte gestopt en een ander deel is juist meer gaan roken. Duidelijk een geval van polarisatie.

    In de trein en het vliegtuig vind ik het een uitkomst dat daar niet meer gerookt wordt. Met een vliegtuig was er geen scheiding en verspreidde het luchtsysteem alle rook naar alle passagiers. In de trein waren wel aparte coupé's maar dan kon je dus niet overal zitten. De NS heeft duidelijk meer passagiers en dat ligt niet aan hun steeds duurder wordende kaartjes, maar zeker wel voor een groot deel aan het rookverbod.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat geuren associaties oproepen, dat is algemeen bekend. Dat minder dna vijf sigaretten per dag roken geen schade kan berokkenen, dat wordt door veel artsen verkondigd, waarmee het natuurlijk niet waar hoeft te zijn. Je kunt veel onzin vertellen, zelfs met een titel voor je naam. Roken is en blijft slecht en als er in een kamer wordt gerookt, dan kan ik soms echt niet naar binnen. Ik krijg dan geen adem. Wat is daar verkeerd aan? Ik kan het niet helpen en er ook niks aan doen. Moet ik mij dan verontschuldigen, dat ik geen lucht krijg?

    Wat wil je nou eigenlijk beweren met dit stukje? Wil je beweren, dat niet-rokers niet zo moeten zeuren? Wil je beweren, dat mensen, die niet roken zichzelf tekort doen? Het zijn maar een paar suggesties. Jij rookt en van mij mag je. Ik zal het ook niet erg vinden, als jij straks longkanker krijgt en het zo benauwd krijgt, dat je geen rokers in jouw nabijheid kunt verdragen, hoewel je er volgens jouw theorie geen last van kunt hebben. Stikken is een pijnlijke vorm van dood gaan.

    Bob, als stukje om op te reageren is het leuk, voor de rest klets je pure onzin.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Vedat: Ik heb het niet over de mensen die geen adem krijgen van de rook. Als dat bij jou zo is, dan is dat waarschijnlijk niet alleen zo bij sigarettenrook, maar ook bij andere vormen van rook, zoals Xiwel beschreef bij zijn zuster. In het stukje heb ik dat samengevat onder de noemer 'asthmalijders', en dat is niet denigrerend bedoeld.

    Ik heb het over de mensen die tegenwoordig vinden dat sigarettenrook stinkt hoewel ze daar vroeger geen last van hadden, omdat het nu bon ton is.

    Dat minder roken minder schadelijk is dan veel roken, dat is nu eenmaal zo. Dan kun je zo hard roepen als je wilt dat het onzin is, maar daarmee ontkracht je het niet.

    Dat je het niet erg vind als ik longkanker krijg, dat zal ik maar niet serieus nemen. Het vuur van de strijd of zoiets.

    Als je het heel precies wilt weten: ik vind het goed dat er op de werkplaats in kleinere ruimtes niet meer gerookt mag worden. Een algemeen rookverbod overal is overdreven. Als de ruimte groot genoeg is, zoals bijvoorbeeld bij ons in de produktiehal, (waar gerookt mag worden, evenals overigens in onze vestiging in Beieren in het Westen) dan is het geen probleem. Een rookverbod in alle cafe's is ook overdreven. De oplossing zoals nu in sommige deelstaten, waarbij in grotere horeca-gelegenheden gerookt mag worden als er verschillende ruimtes zijn zodat er ook rookvrije ruimtes zijn, vind ik een goede oplossing.

    P.S.: Ik heb er een Duits blog bijgedaan in de side-bar.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bob, ik zou je graag een boek toesturen dat zich afspeelt in Peine, bij Braunschweig -- getekend en in het Nederlands geschreven door een Duitser van origine, een goede vriend met een veelbewogen leven. Een boeiend verhaal, soms heftig, met de nodige ironie neergepend.

    Ik kan me voorstellen dat je jouw persoonsgegevens liever niet vrijgeeft; ik vind het dus geen probleem om indirect, via een postbus, kennis of anderszins te adresseren.

    Laat maar weten of je er voor voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik rook het toen nooit omdat ik zelf even hard stonk en omdat mijn reukvermogen haast nihil was van het roken. Nu ik niet meer rook ruik ik zoveel meer! En zelfs vandaag, toen ik de 10 km liep, had ik af en toe last van rokende omstanders.. Zo scherp ruik ik nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Roken is goor en de rook is zonodig nog goorder.
    Een verdrietig logje Bob. Ik ben van jou toch meer kwaliteit gewend. Het overlijden van mijn 27-jarige vriendin aan longkanker (gedeeltelijk in de genen, gedeeltelijk door meeroken op de studentenvereniging en andere factoren) zit nog vers in mijn geheugen.
    Heb je trouwens wel eens een rokerslong van binnen gezien? Kan nooit gezond zijn. Yuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bob,

    Toch ook maar eens reageren dan omdat ik een goede discusie wel kan waarderen. Op die grond kan ik de blog ook wel waarderen als de bedoeling was om h4t gesprek een beetje op te stoken. Verder ben ik het nogal oneens met wat je schrijft. Je verglijkt roken met andere activiteiten die meer gevaarlijk zijn. Het verschil is dat je bij die activiteiten de keuze hebt of je er aan mee doet of niet, bij meeroken zijn er veel omstandigheden waar je die keuze niet hebt. Je erkent dat roken slecht, ik zou dan denken dat het voor de hand ligt dat meeroken ook slecht is. De arts zegt het dus waarschijnlijk ook correct. ie arts zegt niet dat meeroken niet ongezond is (of 5 cigaraten roken per dag) niet ongezond. De artsen zeggen dat het verwaarloosbaar is? Wat is verwaarloosbaar? Ik denk dat als de tijd daar is de meeste mensen 1 dag van hun leven eerder dood gaan door meeroken niet acceptabel vinden.

    Over de geur, denk je niet dat of iets stinkt een nogal subjectief is? Betekent dat dan ook niet dat om te beslissen of iets stinkt of niet, als je dat al kunt vast stellen, het beste gedaan kan worden met het meeste stemmen gelden principe? In dat geval betkent het simpel weg dat roken misschien vroeger niet stonk maar nu wel. (Ik weet overigens dat je heel voorzichtig moet zijn met het meeste stemmen gelden principe).
    Verder wil ik er nog aan toevoegen dat het vroeger (paar 100 jaar geleden) het heel gewoon was dat op een bal bij een koningshuis de dames gewoon on hun rok direct op de grond poepten. Er waar dan mensen aan het werk om de grond schoon te houden. Tegen woordig zouden we zeggen dat dat stinkt. Je hebt gelijk, het feit dat de meeste mensen winden dat poep stink is aangeleerd gedrag. Er zijn echter ook mensen die dat tevens vooruitgang vinden. Het is beter voor de gezondheid om de poep een beetje uit de buurt te houden. Het is waarschijnlijk ook beter rook uit de buurt te houden.

    Rob A.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Hette: Ik kan de situatie van je vriendin niet beoordelen. Mijn stiefvader was kettingroker en is voor zijn zevenstige gestorven aan darmkanker.
    Ik heb een rokerslong gezien op de tentoonstelling van Körperwelten, die ziet er niet mooi uit. Dat was wel iemand die zijn hele leven lang zwaar gerookt had, en dat de long er zo slecht uitziet komt door het teer.
    In Italie is volgens de nieuwsberichten een vrouw gestorven aan longkanker door meeroken. Ze had zeven jaar gewerkt in een klein kantoor met drie zware rokers. Dat is een extreme situatie.
    Volgens de Wikipedia sterven er in Duitsland per jaar ongeveer 3000 mensen door de gevolgen van meeroken, in verhouding tot 140.000 'echte' rokers. Dat zijn dan wel voor het merendeel mensen in de leeftijd van over de zeventig, die nog in de 'oude omstandigheden', dus voor de rookverboden, meegerookt hebben. Daarbij moet aangetekend worden dat het moeilijk is om vast te stellen of meeroken de doodsoorzaak is. Er is in ieder geval veel discussie over de studies.
    Tegenwoordig, met de nieuwe rookverboden, zijn er weinig mensen meer die niet de keuze hebben om 'in de rook' te gaan zitten. Ik ben het met iedereen die hier gereageerd heeft eens, dat dat een betere situatie is dan vroeger.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Rob en de anderen:
    Het was inderdaad de bedoeling om de boel een beetje op te stoken. Daarbij heb ik echter niets gezegd wat niet waar is. Ik vind dat er mensen zijn die 'zich aanstellen', en ik vind dat er mensen zijn die als een dominee of een 'Gutmensch' door het leven gaan met opgeheven wijsvinger. Dat stoort mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Wampie: Als je mijn profiel aanklikt, kun je een e-mail sturen. Ik heb het net vrijgegeven. Ik lees graag boeken, ik ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Natuurlijk gun ik jou geen longkanker, Bob. Dat gun ik niemand en daarom vind ik het zo stom, dat jij of wie dan ook rookt. Ik heb ok gerookt en weet wat de gevolgen kunnen zijn. Het maakt daarbij helemaal niet uit of je veel of weinig rookt en ook meeroken heeft schadelijke gevolgen. Als mijn adem afgesneden wordt, omdat ik in een rookruimte kom, erger nog er in wil gaan, maar er niet in kan komen, dan wil jij toch niet beweren, dat het flauwekul is. Ja, ook als er buiten op het land iets brandt en de wind staat mijn kant op, dan krijg ik het benauwd. Ik merk het ook als ik fiets en en een wandelaar of fietser voor mij rookt. Maar goed, ik weet, dat het aan mij ligt, de ademnood, die iedere roker, of je nou veel of weinig rookt, vroeg of laat krijgt.

    OT: Ik zal dat Duitse blog bekijken. Eens zien wat jij op de kop hebt getikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @ Bob:
    Ja, mijn vriend rookt een pakje per dag en wij wonen en werken op 30 vierkante meter. Veel ventileren helpt echt niet hoor. Wij hebben in de zomer altijd ons raam en de balkondeur de hele dag open, en 's nachts altijd een klein raampje open, maar de rook blijft gewoon hangen.

    Ja, ik heb afgelopen jaar een artikel gelezen over een onderzoek wat is gedaan om te zien hoe schadelijk roken voor huisdieren is.

    Nog een interessant feit: In de familie van vaders kant zijn hart-en vaatziekten erfelijk. Mijn vader is in 2000 met een heel zwaar hartinfarct in het ziekenhuis gekomen. Hij had 46 jaar lang gerookt. Had hij niet gerookt, had hij geen hartinfarct gekregen en ook geen lichte hersenbeschadiging opgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen