15 oktober 2008

Akoasmen en tinnitus


Zijn twee vormen van akoustische hallucinaties waar ik allebei in meer of mindere mate last van heb. Eigenlijk ben ik kerngezond als je kijkt naar het aantal malen dat ik ziek ben door griep, verkoudheid, ontstekingen of wat dan ook. Maar ik heb wel de typische psychosomatische klachten van de moderne gestresste mens zoals hoofdpijn en de al genoemde hoorstoringen.

Mocht er iemand zijn die dat nog niet weet: psychosomatische klachten betekent niet dat ze ingebeeld zijn of alleen maar psychisch bestaan, maar dat het aantoonbare lichamelijke klachten zijn die door psychische omstandigheden veroorzaakt worden.

Over hoofdpijn hoef ik niet veel te vertellen, Duitslands volksziekte nummer een (nummer twee is waarschijnlijk rugklachten).

Tinnitus is al iets minder bekend, hoewel eigenlijk iedereen in mijn omgeving het verschijnsel kent en als je weet wat het betekent, dan weet je ook dat je het met zekerheid al eens gehad hebt: piepen of fluiten in je oren. Iedereen heeft het wel eens gehad na een avondje in de discotheek of na een popconcert, maar als je het de hele dag hoort dan heb je officieel een tinnitus. De tinnitus is het duidelijkst als er geen omgevingsgeluid is, zodra er enig achtergrondgeluid is valt het eigenlijk weg. Je kunt het dan alleen horen als je je erop concentreert. 's Avonds voor het slapen gaan is hij natuurlijk het duidelijkst omdat het dan stil is, en het is alsof de duivel ermee speelt: de enige remedie is er niet aan te denken. Er is geen effectieve behandeling waarmee de tinnitus verdwijnt, er bestaan alleen therapieen die je helpen ermee om te gaan.

Drie jaar geleden is een collega van mij officieel arbeidsongeschikt verklaard vanwege zijn tinnitus. We hebben hem naderhand nog een keer bezocht in een zogenaamd Kurzentrum.

Akoasme is het Duitse woord voor een 'amorphe' akoustische hallucinatie in de vorm van ondefinieerbare geluiden zoals knallen, knakken, klappen. Het Nederlandse woord ervoor heb ik niet kunnen vinden. Dit heb ik niet zo vaak, eigenlijk bijna nooit, maar de afgelopen week opeens op twee dagen. Ik lig in bed en ben al half in slaap gedommeld als ik plotseling wakker schrik van een LUID geluid. De ene keer klinkt het als een schot met een pistool, de andere keer alsof iemand met een plank op het balkon voor de slaapkamer slaat. Ik weet meteen dat het geen echt geluid is, in de zin van dat het niet door iets buiten mij veroorzaakt is. De tweede avond dat het gebeurde, hoorde ik na ongeveer tien minuten weer iets. Ik werd een beetje zenuwachtig, niet zozeer omdat ik aan mijn verstand twijfel, maar omdat ik me zorgen maak of dit nu steeds vaker gaat gebeuren en dat ik daardoor niet meer in slaap val. Gelukkig was dat niet het geval, en heb ik sindsdien weer goed geslapen.

Over akoasmen AN SICH heb ik zeer weinig tot niets kunnen vinden behalve de definitie en het feit dat ze een van de minder gebruikelijke bijverschijnselen van schizofrenie zijn. Het meest normale symptoom van schizofrenie is het horen van stemmen in je hoofd, en dat heb ik nog niet meegemaakt. (Overigens heb ik eens een goede Duitse film erover gezien dat schizofrenie veroorzaakt kan worden door het gebruik van hasj, en dat deze ook nadat je gestopt ben kan blijven bestaan.) Nou moet ik toegeven dat ik in mijn wildere jaren in Amsterdam na een iets te intensieve inname van dergelijke middelen een korte hallucinatie had van iets dat het beste beschreven kan worden als een geweer dat een meter voor mijn gezicht afgeschoten werd, inclusief lichtflits. Dat is echter meer dan twintig jaar geleden en mijn akoasmen zijn pas vorig jaar ontstaan. Het schijnt zo te zijn dat vermoeidheid en nervositeit het verschijnsel stimuleren.

De beste remedie tegen mijn klachten is waarschijnlijk de grootste stress-oorzaak weg te nemen door op te houden met werken. Ik ken een blogger die precies dat gedaan heeft, maar hij wil niet verraden hoe dat precies functioneert. Het beste is waarschijnlijk dat ik wacht tot ik op straat een winnend lot in de loterij vind.

Groeten uit de Zone

[Update 12.01.2009]: Hier is een bericht over een experimentele remedie die werkelijk schijnt te helpen.

3 opmerkingen:

  1. Voortdurend een fluittoon in je oren lijkt me heel erg. Kun je je dan wel eens goed ontspannen? Want je hoort altijd 'lawaai'.
    Wij zijn op de middelbare school er nog voor gewaarschuwd. Ik ging niet zo vaak naar discotheken etc.

    Ophouden met werken is natuurlijk een optie, maar niet altijd haalbaar uiteraard.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is niet zo erg omdat er meestal genoeg achtergrondgeluid is zodat ik de pieptoon niet merk; zoals ik al zei, alleeen als ik me erop concentreer. Een andere kollega die hier nog werkt heeft het ook, bij hem is het begonnen nadat hij in militaire dienst dicht bij een kanon stond dat afgeschoten werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oorsuizen of tinnitus genezen is geen gemakkelijke opgave. Meer dan 10 % van de mensen hebben last van oorsuizingen. Alhoewel er geen magisch middel bestaat zijn er toch vele remedies beschikbaar om deze marteling de kop in te drukken. Als ex tinnitus- en hyperacusis patiënt heb ik door de jaren heen heel wat remedies tegen oorsuizen of tinnitus bijeengebracht. Om u nu uit de nood te helpen heb ik de hele verzameling in een handboek gebundeld "oorsuizen - 100 remedies".

    http://www.oorsuizen100remedies.be

    In dit e-book komen de verschillende remedies en therapieën uitvoerig aan de orde. Over oorsuizen doen heel wat bakerpraatjes de ronde, die dringend de wereld uit moeten worden geholpen. Eén van de grootste misverstanden is, dat je met oorsuizen maar moet leren leven, omdat er eigenlijk zo weinig aan te doen is. Je kunt dit e-book als één doorlopend geheel lezen, maar je kunt het ook als naslagwerk gebruiken om meer gerichte informatie op te zoeken. Oorsuizen: zelfs als je er niet op tijd bij bent is er wel degelijk iets aan te doen.

    Groetjes,
    Arie Bergs

    BeantwoordenVerwijderen