11 september 2008

Dyshidrotisch eczeem

[Update 14.02.2011: Hier is een informatief artikel van een dermatologische site:
<<< KLIK >>>
Mogelijke uitlokkers volgens dit artikel zijn o.a. voetschimmel en olieen die in de metaalbewerking gebruikt worden. Twee dingen die op mij van toepassing zijn.]

Een van de kwaaltjes die ik heb gekregen bij het ouder worden heet met een mooi woord dyshidrotisch eczeem. Dat betekent dat ik regelmatig kleine blaasjes krijg op mijn vingertoppen die na een paar dagen openspringen en dan vervelt de huid. Dyshidrotisch eczeem is een minimale vorm van neurodermitis (= atopisch eczeem) wat betekent dat het in principe ontstaat door een overreaktie van het immuunsysteem, ook wel allergie genoemd.

De blaasjes verschijnen bij bepaalde omstandigheden: mentale stress, mechanische belasting (handenwerk) en kou. Van de huidarts heb ik verschillende zalfjes gekregen, de enige die helpt en die ik nog regelmatig gebruik is een zalf met cortison erin. Cortison werkt infekties tegen en eczeem bestaat uit huid-infekties.

Ik zou een allergietest kunnen doen om uit te vinden waartegen ik allergisch ben, maar eerlijk gezegd heb ik daar geen zin in, om meedere redenenen. De kwaal is bij mij niet zo erg, het jeukt bijvoorbeeld niet en pijn doet het alleen als ik het niet behandel en dan mijn handen zwaar belast (dat gebeurde in het begin bij het snowboarden). Stel dat ik uitvind dat ik tegen bepaalde stoffen allergisch ben, dan weet ik nog niet of en welke van deze stoffen de huiduitslag veroorzaakt. In een onbetrouwbare bron (internet-forum) las ik dat iemand allergisch is voor TARWE en dat zijn eczeem niet meer optrad nadat hij was opgehouden tarwe te eten. Dat zou betekenen dat ik geen brood meer mag eten! Brood is mijn belangrijkste levensmiddel! Ik vind brood lekker! Met kaas of salami of Boursin of pindakaas of honing of hagelslag of ...

Dyshidrotisch eczeem is een van de dingen waarmee ik moet leren leven. Net als hoofdpijn, mensen die op straat lawaai maken, collega's die zichzelf graag horen praten, reclame, een zittend leven, en ... ik geloof ik dat zojuist een onderwerp heb gevonden voor een nieuwe post.

Groeten uit de Zone

Geen opmerkingen:

Een reactie posten