25 augustus 2008

Joggen met hindernissen (blessures)


Aanstaande zondag is de Erfurter Volkslauf waar ik me voor heb aangemeld. Dat is volgens de beschrijving een mooie loop van 12 kilometer door het bos 'Steigerwald'.

In de vakantie ben ik begonnen wat serieuzer te trainen, elke tweede dag een ronde lopen van 10-12 kilometer. De snelheid heb ik langzaam opgevoerd tot gemiddeld 10 km/uur of zoals de insiders zeggen: met een tempo van 6 minuten (per kilometer). Het probleem was daarbij dat mijn knieen begonnen te protesteren, vooral de linkerknie. Het was zo erg dat als ik begon te lopen, ik de eerste 500 meter een beetje liep te hinken, dan zette op de een of andere manier een soort verdoving in en de pijn trok weg zodat ik normaal kon lopen. Met trappenlopen kreeg ik problemen. Ik heb altijd al zwakke knieen gehad; als ik te lang met mijn benen over elkaar zit of te lang met opgetrokken knieen bijvoorbeeld in een kleine auto, dan heb ik de volgende twee dagen last. Met het lopen ging het eigenlijk de hele tijd goed, behalve als ik de belasting te snel opvoer, wat ik dus blijkbaar nu gedaan had. Daarnaast had ik (beetje onsmakelijk) een ingescheurde huid aan mijn ene hiel op de plek waar het eelt begint. Oorzaak: droge huid.

Nu heb ik twee weken pauze gehouden om dat te laten genezen en ben gisteren weer begonnen met 8 kilometer. De voeten worden netjes iedere dag ingesmeerd met een zalfje, wat de knieen gaan doen is nog even afwachten. Deze week wil ik nog twee keer lopen als voorbereiding, dan twee dagen rust en dan op zondag meedoen.

Een collega had me aangeraden als voorbereiding op de Rennsteiglauf die volgend jaar gehouden wordt in ieder geval een keer mee te doen aan een 10 km-loop, om ervaring op te doen. Het beste is een loop waar veel mensen aan mee doen, daar is namelijk een grote middenmoot bij waar ik dan bij kan blijven. Met der Erfurter Volkslauf is dat niet het geval, daar doen maar ongeveer 200 mensen aan mee, en dat zijn dan voor het merendeel 'echte' sportlopers. Ik heb me er toch voor aangemeld omdat het lekker dichtbij is, het tijdstip gunstig is en omdat het een mooie route is.

Als blijkt dat lopen voor mij te blessuregevoelig is, dan stop ik ermee. Dat is wel vervelend omdat lopen een leuke sport is, maar een ramp is het ook niet omdat ik nog genoeg andere sporten doe, namelijk: zwemmen, squash, fietsen en af en toe windsurfen . Of ik kan natuurlijk ook de meslat iets lager leggen: kortere afstanden. Nou ja, we zien wel wat het wordt. Om met Lars Ulrich, de zanger van Metallica te spreken: de toekomst is een bastard, omdat hij zo moeilijk te voorspellen is.

Groeten uit de Zone

1 opmerking: