30 juli 2008

Jogging update


Ondertussen heb ik bij het sporten de techniek 'hochgerüstet'. Naast een gewoon hartslag-horloge van Sigma heb ik een GPS-sport-polscomputer-of-hoe-je-dat-ook-noemt gekocht. Die kun je voor alle buitensporten gebruiken en kost natuurlijk ook iets meer (150). Daarmee kan ik nu eindelijk precies zien hoever en hoe snel ik loop. Het is een Garmin Forerunner 305, ik gebruik hem voor fietsen en lopen. Het heeft ook een primitief soort navigatie: je ziet de afgelegde route op een blanke achtergrond. Dat is meer een orienteringshulpmiddel dan een echte navigatie, je kunt zien of je de goede richting op gaat en hoe je weer bij je uitgangspunt terugkomt. In de auto is hij slecht te gebruiken omdat je daar nauwelijks ontvangst hebt.

Bij het lopen gaat het langzaam vooruit, te langzaam naar mijn smaak maar daar kan ik weinig aan veranderen. Meer dan regelmatig trainen volgens de beste methode die ik kan bedenken kan ik niet doen. Gisteren liep ik met mijn lievelings-niveau aan inspanning, dat wil zeggen met ongeveer hartslag 145, 12,5 km in precies anderhalf uur. Dat is gemiddeld 8,3 km/uur. Op dit niveau is het lopen leuk, en ik heb het gevoel dat het niet belastend is. Het mooiste is als je langzaam begint en langzamerhand steed sneller wordt, zonder dat je je daarvoor meer hoeft in te spannen. Op een gegeven moment loop je vol-automatisch en je hebt het gevoel dat je eeuwig zo door kunt gaan. Is dat nou 'runners high'? Weet ik niet. Na anderhalf uur voel ik alleen de knieen een beetje en vandaag heb ik een beetje spierpijn in de kuiten.
Vorige week ben ik 10 kilometer in een uur gelopen, dat lukt wel maar de hartslag loopt daarbij gestaag op (hoewel ik steeds hetzelfde tempo loop) van ongeveer 145 aan het begin to 170 aan het einde. Daarna ben ik dan echt uitgeput.

Ik denk dat me ga inschrijven voor de Erfurter Volkslauf op 31 augustus. Die is 12 kilometer lang. Niet omdat ik denk dat ik een goede tijd ga lopen (stiekem hoop ik daar natuurlijk wel op), maar om ervaring op te doen.

Mijn uiteindelijke doel is om volgend jaar met de Rennsteiglauf mee te doen, dat is 20 kilometer met heuvels en dalen. Een tijd van 2 uur zou mooi zijn.

- Update -
Ik heb me aangemeld en de uitslagen van vorig jaar gezien. Shit ...
De langzaamste in mijn categorie is nog altijd een kwartier sneller dan ik. De snelste heeft 13 km in 45 minuten gelopen. Moet ik nog even trainen. Hmm..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten