3 maart 2008

Verjaardag en storm


Vandaag is mijn zoon jarig! Hij wordt 11 jaar. Hij woont bij zijn moeder en vandaag zie ik hem niet, ik bel hem vanavond even op en van het weekend gaan we dan samen verjaardagskado's kopen. (Dat was zijn wens, dingen te kopen in een bepaalde kledingszaak).

Hij zit op het gymnasium, dat begint hier al twee jaar eerder. Je gaat dan van de vierde klas lagere school naar de 5 klas van het gymnasium, en daar ga je naar toe tot en met de twaalfde klas. Hij gaat goed op school (heeft ie van zijn vader ;-) ).

Het heeft van het weekend hier behoorlijk gestormd, nou zijn ze wat dat betreft hier niet zo veel gewend als in Nederland. Vorig jaar was er wel een echte zware storm (Kyrill), en daarbij ontstaan dan andere schade's als in Nederland. Het is bijvoorbeeld zo dat hele stukken bos omwaaien in een soort van domino-effekt. Dat heeft er mee te maken dat veel bossen oorspronkelijk gekapt waren en daarna weer opnieuw geplant zijn als monocultuur met alleen maar pijnbomen (Kiefer). In een gemengd woud houden de verschillende bomen elkaar tegen, maar in die nieuwe bossen werkt dat niet.
De schade viel voor mij dit jaar wel mee: ik werd door het lawaai op zaterdagochtend al om half acht gewekt terwijl ik wilde uitslapen.

Wat betreft schade aan dit soort bossen heb ik een anekdote gehoord van een stuk bos in de buurt van waar ik werk dat gebeurd moet zijn ongeveer 5 jaar voordat ik hier kwam. In de winter had het een keer zo lang geijzeld dat er een dikke laag ijs om alle bomen op de top van een kleine berg hier ontstaan was. Op een gegeven moment werd dit ijs zo zwaar en hard dat in een tijdspanne van 1-2 dagen de meeste van deze bomen met een luid geknatter omgeknapt zijn. Je hoorde dan de hele nacht door die geluiden van omknappende bomen.

Ik neig ertoe dat verhaal te geloven omdat ik hier een paar keer behoorlijke ijzel heb meegemaakt. Ik was een keer onderweg met de auto naar Hamburg, een rit van ongeveer 5-6 uur, en onderweg ijzelde het. Na een tijdje hoorde ik vreemde geluiden van de buitenkant van de auto. Toen ik uitstapte bleek er een laag ijs op de carosserie te zijn gegroeid die op bepaalde plekken 2 centimeter dik was. De vreemde geluiden kwamen van de stukken ijs die onderweg afbraken en een beetje tegen de auto rammelden. Ook op de weg was op sommige plekken een laag ijs gegroeid. Ik ben toen maar nog voorzichtiger doorgereden dan ik sowieso al deed.

2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je zoon!
    Ben blij dat het goed gaat op school en misschien heeft hij dat wel van zijn vader. Ik dacht altijd dat jij de op 1 na slimste was op de HTS.
    Dat verhaal van die bomen ie omvallen van het ijs zou best waar kunnen zijn. Waarom niet?
    Van dat domino effect is wel vreemd. Doen we dat in Nederland ook niet, bomen aanplanten? We doen dat dan niet alleen van dezelfde soort maar ook nog eens allemaal in een rechte rij. Ik heb in Nederland nog nooit van een omgevalen bos gehoord.

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nee hier hebben we geert wilders, die zorgt voor genoeg wind.

    groetjes

    erik

    BeantwoordenVerwijderen